5 tips til at få ryddet op hos dine forældre

Hos ældre mennesker med fraflyttede børn melder tanker om tilbagetrækning og måske et mindre hjem stille og roligt sin ankomst. Hvis dine forældre er pensionerede og har passet barndomshjemmet i 15-20 år, er tiden måske kommet til at give dem en hjælpende hånd med at rydde op i et langt liv.

Beslutningen om at sælge det store hus og flytte i noget mindre, tættere på børn og børnebørn, er en stor milepæl - og det være en følelsesmæssig rutsjebane. Det proppede kælderrum og depot flytter næppe med, så I kommer ikke uden om en solid omgang sortering og udsmidning - det vil dog altid være en lettelse at stå på den anden side.

Selvom en flytning ikke venter lige om hjørnet, så vil det lette hverdagen at få orden i de mange ting - vi giver dig her nogle tips til at komme i gang med processen.

1. Kunsten at komme i gang
Det store bjerg, der skal bestiges, kan være fyldt med sentimental værdi, loyalitet, historie og minder. Der kan også være skyld forbundet med at skille sig af med barndomshjemmet. Derfor er første skridt at opmuntre dine forældre til at tage beslutningen og støtte dem, hvis den allerede er taget.

Snak om de mange fordele, og lad dem vide, at julen bliver lige så god, selvom den måske ikke skal holdes hos dem fremover!

2. Læg en plan
Lav en arbejdsplan for processen, og dedikér evt. en uge af sommerferien til formålet. Det hjælper på arbejdsmoralen at have afsat tid, så processen ikke strækker sig for langt.

Overvej herefter: Hvad skal smides ud, og hvad skal opbevares? Hvor skal det stilles hen? I et andet familiemedlems kælderrum? En økonomisk overkommelig og bekvem løsning er self storage - at leje et dedikeret opbevaringsrum.

Således undgår I at skulle finde plads i dit og dine søskendes private hjem, og dine forældre bliver samtidig glade for ikke at skulle skille sig af med for meget på en gang - en win win situation!

Lav et umiddelbart estimat for, hvor meget plads, der skal bruges til opbevaring - og læg derefter gerne lidt til. Det kan nemlig være smart at leje mere plads, end I har brug for lige nu. Når dine forældre så skal på plejehjem, vil der allerede være ekstra opbevaringsplads klar til brug.

3. Start med de nemme ting
Det hele glider nemmere, hvis I starter med de mindst sentimentale genstande. Altså alle de genstande, som dig og dine forældre ikke er for stærkt følelsesmæssigt tilknyttede til. Start med ting som håndklæder, lagner, indretningsting eller køkkenudstyr. Gå derefter videre med tøj, gamle legeting og andet, som måske skal gemmes eller overtages af dig og dine søskende.

Nogle ting skal bare smides ud, andet bør gives væk til velgørenhed. De ting, der skal gemmes, kan så opmagasineres i kasser. Denne sortering og udsmidning er tidskrævende og er derfor endnu en årsag til dele processen op i skridt.

Når I kommer til de genstande med stor affektionsværdi, kan du hjælpe dine forældre med at få lavet en nostalgikasse. Så kan mange af de gamle minder komme i kassen for nu, fremfor at I skal dvæle for længe ved dem.

4. Flyt ejendelene ind på et lagerhotel i København
Bor dine forældre på Sjælland, har I rig muligheder for at leje opbevaringplads i København og omegn. Til nedpakningen bør i anskaffe de fornødne flytteartikler som flyttekasser, garderobekasser, bobleplast og tape, så I kan forberede en ordentlig opmagasinering.

Vigtigst af alt er, at I sørger for at markere kasserne med et label og notere, hvad der er i dem. Det gør det tusind gange nemmere at finde frem til de rigtige ting, specielt under langtidsopbevaring!

Når I har pakket alt korrekt, er det tid til at flytte det hele til det lejede opbevaringsrum. Her er det vigtigt, at tingene bliver opbevaret under de bedste forhold, og at opbevaringspladsen udnyttes bedst muligt. Sørg for at stable de tungeste kasser nederst og så fremdeles. Undgå at stable dem for højt, da det kan rykke balancepunktet og gøre dem ustabile.

Et andet vigtigt tip er at opmagasinere de vigtigste ejendele på let tilgængelige steder, så man nemt kan komme til.

5. Nyd dit opbevaringsrum og dine forældres genvundne frihed
At skulle rydde op hjemme hos sine forældre kan være en svær beslutning. Måske fører det til skænderier i starten, men de vil næsten med sikkerhed i det lange løb sætte pris på hjælpen og de lettede skuldre.

Samtidig er det en rigtig god følelse at give ting videre til mennesker, der rent faktisk kommer til at bruge dem! Ved at starte oprydningen som et fælles projekt får I en både hyggeligere og mere optimal oplevelse, hvor færre ting smides ud, mere gives videre og de vigtige ting bliver godt opbevaret!

5 stjerner

9.4 af 10. Baseret på 617 anmeldelser på Trustpilot

Man får altid den bedste service og …

5 stjerner

Man får altid den bedste service og smilende og glade medarbejder og ikke mindst en go og fornuftig pris. Kan stærkt anbefale det til alle både privat og erhverv.

Skrevet af

Professionel og betryggende service

5 stjerner

Flytning gennem Pelican fungerede perfekt. Et par utroligt søde og tryghedsskabende fyre dukkede op 1 minut før aftalt tid. Alt klappede og fungerede max. Ved selve lagerrummene fik jeg også fin hjælp mht rummet, hvor at alt fremstod nyt og rent. En god oplevelse

Skrevet af

“Som at være hjemme” feel med super service

5 stjerner

“Som at være hjemme” feel hvilket vores lille webshop har nydt og haft stor fordel af: Super prof og hjælpsomt personale ( tak Jonas!), sikker modtagelse af vore varer var for os specielt vigtigt. Vær obs på, at prisen er mere flydende (opad), efterhånden som tiden går, modsat mere traditionelle erhvervslejeaftaler.

Skrevet af

God service

5 stjerner

God service, fantastisk personale og flotte, rene rum.

Skrevet af

Kan kun anbefale at bruge Pelican Self Storage Valby...

5 stjerner

Kan kun anbefale at bruge Pelican Self Storage Valby. Rigtig søde og hjælpsomme medarbejdere. En god løsning når man bor i lejlighed i Sydhavn hvor man ikke har meget plads. Kun ros

Skrevet af